Basic attacks

Hier kun je vragen hoe iets werkt in D&D 4 of zeggen wat je denkt dat beter kan.
Post Reply
The DM

Basic attacks

Post by The DM » 06 Apr 2014 20:14

Aelar Brightstar wrote:
The DM wrote:Na de belediging van Aelar is de ringleader, logisch genoeg, pissed off. De half-elf staat vlak voor hem, maar in plaats van hem aan te vallen snauwt hij hem toe dat hij zo aan de beurt is, maar dat eerst zijn reusachtige vriendje eraan gaat. De ringleader rent naar een voordelige positie toe (move naar I6), al moet hij eerst wel een opportunistische aanval van Aelar afslaan, wat zonder moeite lukt (Attack of opportunity op bandit ringleader: 1d20+1 13 is een mis).
Ik heb +6 op AoO attacks, is 18 een hit?
Het is +1 voor Str, +1 voor 1/2 Level, +3 voor Longsword, +1 voor Weapon Specialization
Een AoO is hetzelfde verhaal als die Basic Melee Attacks zoals de charge van de Dragonborn.
OK, jongens, foutje van mijn kant: toen het gevecht begon en ik de eerste charge attack (en dus melee basic attack) deed met de dragonborn heb ik helemaal verkeerd gelezen hoe basic attacks werken. Ik dacht dat het ging om een 1d20+strength aanval, maar zoals Peter terecht opmerkt is dat niet zo, het is 1d20+strength EN weapon bonus.

De reden dat ik met die berekening door ging ook nadat ik beter wist was omdat, als ik het meteen goed had gedaan, het gevecht waarschijnlijk heel anders was gelopen (met veel meer damage voor Rulen, die waarschijnlijk vrij snel dood was gegaan) en ik daarom besloot dezelfde aanpak maar even vol te houden, to level the playing field.

Vanaf nu kunnen we de gewone berekening gaan gebruiken!

The DM

Re: Basic attacks

Post by The DM » 06 Apr 2014 20:18

En dat brengt me eigenlijk tot een ander, wat lastiger punt. Standaard is een melee basic attack dus 1d20+strength en weaponbonus. Maar dat zet figuren met lage strength standaard op achterstand.

Een optie zou zijn dat we voor basic attacks de waarde van de strength bonus vervangen met de waarde van de hoogste vaardigheid (voor een rogue zou het dan bijvoorbeeld dexterity zijn in plaats van strength) om zo iedereen een eerlijke kans te geven om toe te slaan.

Probleem is dan wel dat het nogal onlogisch is dat iemand met bijvoorbeeld een hoge wisdom daardoor beter is met zijn wapen, maar dat zouden we door de vingers kunnen zien...

Wat vinden jullie?

Drak'kan

Post by Drak'kan » 06 Apr 2014 22:44

Tja, ik vecht met Wisdom en Dex, ben in principe een sterke 1 vs 1 melee character, die dan zou zuigen in AoO...

Dus ik ben voor main stat gebruiken :)
Endure. In enduring grow strong.

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 07 Apr 2014 12:05

Het is inderdaad krom dat de Striker met Fullblade ineens kneiterhard zuigt, net zo min als dat de Dashing Swordsman Bard die nog geen een keer mis heeft geslagen ineens scheel is. Wat dat betreft is Basic Attack = Str nog een van de weinige overblijfselen in het oude 3.5e design, waar classes niet gelijk waren en een Sorcerer met hoge Cha zoog in vergelijking met een Ranger, want die Ranger had al hoge Dex en kreeg daar ook nog eens Reflex, Initiative en AC bij van terwijl Cha geen bonussen gaf. Dit is vrijwel allemaal opgelost in 4e en een van de redenen waarom ik het systeem leuker vind, maar deze is blijven hangen.

Nou is het natuurlijk zo dat zwaardaanvallen met Wis of CHA so wie so belachelijk zijn, maar zo zit het nou eenmaal in elkaar.

Er is een Feat waarmee je een andere stat kunt gebruiken voor Melee Basic Attacks; Melee Training. ik Dat zijn dus Attacks of Opportunity, Charges, gratis attacks van een Warlord, als je geDominate wordt en een ally mept, etc.

Vrijwel iedere D&D4e game die ik online op SA zie geeft deze gratis. Ik zou je aanraden hetzelfde te doen. Daarmee wordt iedereen's MBA dus eigenlijk dezelfde stats als een At-Will power (zonder de side-effects) en heb je het probleem opgelost. Dit is een fix, net zoals Weapon Expertise op L1 of L5 omdat de math anders niet gelijk loopt. De Holy Trinity van gratis L1 Feats heeft ook "Improved Defenses" erbij voor +1 Fort, Ref en Will omdat net zoals dat monster def sneller stijgt dan onze attacks en we die Expertise krijgen, hun attacks ook sneller groeien dan onze def en je dat zo een beetje rechttrekt.

In onze normale sessies laat ik Brodo ook altijd Dex gebruiken, door voor zijn AoO de Deft Strike attack bonus en damage te gebruiken, zonder range en zonder de move, wat dus eigenlijk een MBA is met Dex ipv Strength.

Het enige wat je nu gaat krijgen is dat bv Simon melee attacks kan maken met zijn Int, waardoor hij +4 erbij krijgt in vergelijking met "normaal" en een stuk gevaarlijker is. Je kunt het verklaren dat iemand die zulke avonturen meemaakt echt wel heeft geleerd een goede punch te gooien, plus zal het echt extreem zeldzaam zijn dat een charge of in melee blijven een beter idee is dan een spell casten.
Blaat?

Drak'kan

Post by Drak'kan » 07 Apr 2014 18:31

Je kan attacks met Wis of Int op zich wel roleplayen, een slim karakter snapt wat zijn enemy doet en speelt erop in. Een staf in je ballen van een wizard die jouw actie al van mijlenver aan ziet komen is net zo kut als een hamer tegen je bakken van een warrior die gewoon toevallig raak slaat omdat ie ziet waar je staat...
Endure. In enduring grow strong.

Post Reply