Attacks of opportunity

Hier kun je vragen hoe iets werkt in D&D 4 of zeggen wat je denkt dat beter kan.
The DM

Attacks of opportunity

Post by The DM » 16 Oct 2013 19:37

Zoals ik in de hoofdthread al schreef kwam er in de meest recente post een attack of opportunity voor. Dit betekend dat iemand (Rulen in dit geval) buiten zijn beurt een extra aanval mag doen op een ander figuur. Het complexe zit 'm in het feit dat het buiten iemands beurt gebeurt en er dus extra gepost moet worden voor die ene actie.

Aan de ene kant is het het leukst als ik die persoon die roll zelf maakt, maar dat zorgt er wel voor dat het spel flinke vertraging op kan lopen omdat iemand gewoon even niet kan posten en er daar op gewacht moet worden. Het is sneller als ik die roll maak (het is altijd een basic melee attack, dus er is geen keuze te maken door de speler) en de post verder schrijf, maar dat is wel minder leuk.

Ik was benieuwd wat jullie vinden: maak ik de roll of kan de speler dat beter zelf doen?

Drak'kan

Re: Attacks of opportunity

Post by Drak'kan » 16 Oct 2013 19:52

100% voor dat jij de roll maakt, het is inderdaad altijd een basic attack en het haalt de vaart er enorm uit als de speler hem zelf moet posten !
Endure. In enduring grow strong.

Rulen

Post by Rulen » 16 Oct 2013 20:23

Helemaal mee eens dat de dungeon master de roll moet maken voor aoo. Het is standaard en of jij of ik nou bij orokos op de knop ramt maakt helemaal niets uit.

Dus zoals jij het deed lijkt me het beste om het ook zo te houden.

Heb alleen wel meteen een vraag over de omgekeerde situatie, als ik langs een enemy loop en een aoo veroorzaak rollen wij dan ook? lijkt me niet omdat we de juiste juiste getallen niet kennen maar wil het wel even op tafel leggen.

Drak'kan

Post by Drak'kan » 16 Oct 2013 21:05

Dat wordt ook tricky als een enemy de ability heeft om je move-action te interrupten met een AoO...

Urgo

Post by Urgo » 17 Oct 2013 08:58

Prima wanneer de DM de AoO doet. Wel zo logisch voor de snelheid van de RPG.

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 17 Oct 2013 09:16

Ik vind het ook best dat Derk het doet, vooral omdat niemand hier special powers heeft met Attack of Opportunity. Het zou iets lastiger zijn als we een Fighter hebben.

Wat betreft de AoO rolls van enemies, officieel geef je eerst je move aan en maak je em dan helemaal. Het is niet mogelijk te zeggen "Ik wil daarheen maar zodra iemand hit stop ik" of "Als ze hitten dan doe ik het toch niet" volgens teh rulebook. Als je een destination hebt gekozen maak je die hele move, tenzij je echt prone wordt geslagen ofzo.

Dus......het maakt niet zoveel uit dat Derk ze later rolt, want wat het resultaat ook is je maakt die move toch wel. Tenzij je echt hard neer gaat, maar dat moet Derk toch op het kaartje aanpassen enzo.
Blaat?

Drak'kan

Post by Drak'kan » 17 Oct 2013 10:26

Bedoel je dat als je move wordt geïnterrupt, dat je dan je attack action ook niet meer mag uitvoeren?

Of mag je na de interrupt een opnieuw je actie bepalen en uitvoeren?

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 17 Oct 2013 10:31

Als een AoO ook een interrupt heeft op je move, zoals bv Fighters je stoppen, of stel dat het iemand is die met een hit je altijd prone slaat ofzo, dan eindigt je move daar. Je mag vanaf die plek dan je resterende acties gebruiken, als je ze nog hebt.

Je bent dus zeer waarschijnlijk buiten range van je target, want anders had je uberhaupt niet die AoO hoeven triggeren.

Gelukkig zijn zulke abilities zeldzaam, want er is geen manie daar omheen te werken naast de move wel verwekren en dan de speler opnieuw laten posten. Wat tijd kost.
Blaat?

Drak'kan

Post by Drak'kan » 17 Oct 2013 10:52

Yeah dan moet Derk maar ff een app sturen als dat gebeurt zodat de poster zijn post kan veranderen, lijkt me ook niet heel lastig, maar inderdaad fijn dat die abilities zeldzaam zijn !

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 17 Oct 2013 10:54

Volgende battle, 6 Dragonborn Fighters. Let maar op.
Blaat?

Post Reply