Monster Stats

Hier kun je vragen hoe iets werkt in D&D 4 of zeggen wat je denkt dat beter kan.
Post Reply
Kieron Hellblade
Beheerder

Monster Stats

Post by Kieron Hellblade » 28 Sep 2013 10:46

Ik heb het geloof ik al eens tussen neus en lippen door gezegd, maar er is met Monster Manual 3 een nieuwe manier van AC, Fort, Ref, Will en HP berekenen gebruikt. Het probleem was dat veel monsters in MM1 en MM2 te veel HP en def hadden en fights vaak eindigden met een duidelijke overwinning waarbij je nog even 10x het laatste monster moest hitten omdat ie zoveel HP had, maar dit alles zo lang duurde omdat ie teveel def had. Natuurlijk is zoiets op te lossen met een "ze rennen weg" post en alles, maar dan voelde het vaak weer niet als een overwinning.

Monster Vault heeft toen de klassiekers uit MM1 en MM2 opnieuw uitgebracht met de MM3 berekening voor stats, dus als je enemies wil gebruiken kun je ze beter daaruit halen.

Een ander idee is deze Monsters on a Business Card berekening, voor een basis. Ik gebruik die tegenwoordig ook in de RPG en ik merk dat jullie bv die Tomb Guards veel vaker hitten dan de Arena Guards toen en hitten is leuk, dus de game is er wat op vooruit gegaan.

http://blogofholding.com/?p=512

Natuurlijk is dit slechts een basis, dus als jullie bv tegen Dark Elves van de Silver Hand vechten geef ik ze meer Reflex, maar minder HP, etc. Battle met een gigantische troll zal ik zijn defenses waarschijnlijk nog meer omlaag halen, maar juist weer meer HP. Alsnog, handige tool.

In principe horen monsters maximaal 5 levels meer te zijn dan de spelers, alles daarboven is te moeilijk te hitten. De DM guide geeft ideeen voor hoeveel XP je aan monsters kunt kopen en als je dat uitgeeft aan enemies binnen 5 levels van de speler zit je meestal goed. Denk er wel aan dat die DM Guide uitgaat van 10 fights per level en wij wat sneller gaan.
Blaat?
Post Reply