Online D&D4

"And maybe just remind the few, if ill of us they speak,
that we are all that stands between the monsters and the weak."
User avatar
Kieron Hellblade
Beheerder
Posts: 3698
Joined: 15 Dec 2008 22:54

Online D&D4

Post by Kieron Hellblade » 09 Jun 2013 19:40

Agent Conolly wrote:Als iemand anders iets wil beginnen doe ik graag mee. Zal ook zelf eens nadenken over een rpg, al heb ik het daar op het moment (en de komende tijd) helaas nog te druk voor.
Agent Grovich wrote:Ik wil graag nog wel een keer een RPG runnen liefst iets over de top free format, maar moet dan wel wat rules boeken doorkijken .
Geen idee hoe serieus jullie hierover zijn, maar het lijkt mij super gaaf om te doen.

Als je er weinig tijd in wil stoppen is het altijd mogelijk een kant-en-klaar avontuur te downloaden/kopen en die te spelen. Vooral met D&D4 zijn er echt tientallen beschikbaar en daarin heb je de regels van ieder gevecht, trees met dialoog, kant-en-klare stats, loot, magic items, etc. Dan ben je in principe niet verantwoordelijk voor het schrijven van een heel verhaal, maar hoef je alleen de enemies te besturen. Slaying Stone is bijvoorbeeld voor L1 chars, Keep on the Shadowfell 1 t/m 4

Als je afspreekt dat de spelers niet zelf dat boek door gaan zitten bladeren kun je er veel mee bereiken. Heb er zelf een handvol gelezen voor inspiratie en was best wel onder de indruk. Heel goed is ook dat ze aangeven hoe dit verhaal logischerwijs zou beginnen, maar ook hoe je het kunt aansluiten op het volgende verhaal.

Het enige wat je dan wel af en toe moet doen is een kaartje maken aangezien 4E heel tactisch is. Iedere fight heeft al een kaart, dus zou je die even moet screencappen en dan per turn de icoontjes van de spelers en enemies erin moeten plakken, wat goed te doen is. Je kunt zelfs iedereen zijn eigen rolls laten doen via Orokos, of een mIRC plugin zodat je daar ook geen tijd aan kwijt bent. Meeste PbP RPGs werken al op die manier.

Heb laatst ook PHB2 en 3 gekocht met nieuwe races en classes, dus keihard dibs op de Half Orc Barbarian. Of de Razorclaw Avenger, of de Minotaur Runepriest, of de Elf Monk, of de Dragonborn Sorcerer.......zoveel coole keuzes.
Blaat?

User avatar
Kieron Hellblade
Beheerder
Posts: 3698
Joined: 15 Dec 2008 22:54

Re: Mission Two - Green Threat

Post by Kieron Hellblade » 12 Jun 2013 10:02

BioTech wrote:Het enige wat je dan wel af en toe moet doen is een kaartje maken aangezien 4E heel tactisch is. Iedere fight heeft al een kaart, dus zou je die even moet screencappen en dan per turn de icoontjes van de spelers en enemies erin moeten plakken, wat goed te doen is. Je kunt zelfs iedereen zijn eigen rolls laten doen via Orokos, of een mIRC plugin zodat je daar ook geen tijd aan kwijt bent. Meeste PbP RPGs werken al op die manier.
Maptool kun je ook goed gebruiken voor kaartjes, wat netter dan Paint. Kan zowel online als offline, map maken, saven, iedere turns tokens moven en dan exporteren als jpeg. Gaat super makkelijk.
http://www.rptools.net/?page=maptool

Roll20 heeft ook veel opties, maar is meer voor spelen via Webcam enzo. Kan wel geintegreerd worden met Google+ geloof ik, wat handig is omdat je met D&D echt na iedere turn een GM post nodig hebt (marks, ongoing, passives, etc.) en dat zo makkelijk kunt regelen.
http://roll20.net/
Blaat?

User avatar
Kieron Hellblade
Beheerder
Posts: 3698
Joined: 15 Dec 2008 22:54

Re: Mission Two - Green Threat

Post by Kieron Hellblade » 07 Jul 2013 12:43

Even in navolging van gisteravond wat dingen die waarschijnlijk wel nuttig zijn voor als Derk het een poging gaat geven.

Orokos - http://orokos.com/

Maak een account, upload je sheet, en je kunt dan gewoon op het dobbelsteen icoontje achter een attack klikken waarna hij automatisch de dice kiest en rolt. Het resultaat kun je handig copy pasten voor iets zoals dit.

Walking Wounded vs Fortitude: 1d20+8 16 2d6+4 14

Dit geeft dus aan dat je Walking Wounded rolt, dat is tegen Fort, je resultaat van 1D20+8 is 16 en je 2d6+4 damage is 14 mocht je hitten. Je kunt als DM dus zelfs al de stats van enemies posten als je wil weten of players hitten, maar als je dat niet doet (wat me beter lijkt), kun je nu wel razendsnel opzoeken op Fort 16 genoeg is.

Hiermee kun je players zelf laten rollen, wat erg belangrijk is in D&D 4 aangezien je per Initiative moet spelen vanwege dingen zoals save ends effects, AoE, "ik hit dus gebruik mijn X power/weapon", interrupts en omdat het veel tactischer is en om teamplay draait. Voor je rolt zie je ook de formule, dus als je een extra +2 hebt vanwege combat advantage of +2d8 sneak damage kun je dat zo toevoegen. Ook kun je zelf rolls invullen met de beschrijving en dice die je denkt nodig te hebben, dus ondanks dat er geen kant en klaar icoontje is zijn dingen zoals je weapon activeren heel makkelijk te doen door gewoon "Flaming weapon, 1d6" te typen.

Ik zou het geen probleem vinden de sheets van iedereen bij te houden zodat iedereen de juiste stats online heeft. Als je levelled of gear krijgt kun je een Orokos page updaten door de nieuwe character file te uploaden. Werkt allemaal erg lekker.

Maptools en Roll20 staan hier nog boven. Weet niet of ze het ondersteunen, maar het is so wie so handig de mogelijkheid te hebben kleine tokens of markers op het avatar van de player te kunnen zetten zodat je kunt zien wie er bleeding, marked, etc. is.
Blaat?

User avatar
Kieron Hellblade
Beheerder
Posts: 3698
Joined: 15 Dec 2008 22:54

Re: Mission Two - Green Threat

Post by Kieron Hellblade » 07 Jul 2013 12:53

Qua characters heb je dit met PHB 2 en 3 erbij;

Leaders
Ardent, gemiddeld in melee, niet zo tanky, straalt positieve emoties naar allies, negatieve gevoelens enemies met psionic powers. Gemiddelde heals.
Bard, sterke powers met vrij hoge penalties/bonussen op van alles, gemiddelde attack/tanky/heals, kan wel goed "face" van de party zijn voor social rolls en heeft ook veel skills.
Cleric, gemiddeld tanky/damage melee of ranged caster met holy blasts, kleine bonussen op AC, to hit, sterke heals
Runepriest, melee, tankier en iets betere bonussen op AC en to hit als Cleric, maar mindere heals
Shaman, lage def, kan attacken met longspear of via een spirit companion. Heel divers, vrij ingewikkeld, gemiddelde heals.
Warlord, melee, sterke bonus op Action Points en goede attack powers, gemiddelde heals

Defender:
Battlemind - Fighter met psionic powers. Minder tanky, minder damage dan Fighter, wel iets diverser.
Fighter - Zeer tanky, goede damage, redelijke crowd control, iedereen kent de Fighter.
Paladin - Meest tanky defender (Full Plate op L1), niet zo goed in crowd control of damage als Fighter, maar kan 1 op 1 enemies keihard disablen en uit elkaar slopen
Warden - Minst tanky, maar kan zichzelf en allies boosten met Nature powers en aspecten zoals huid van steen, vast staan in de grond zoals trees enzo in zichzelf oproepen.

Striker:
Avenger - Geen armor, met great weapon de fight in naar een enemy die je marked met je oath voor hele sterke bonussen en dan door naar de volgende. Soort van Witch Hunter die bv op Wizards af charged of assassin die de boss gigantische damage doet terwijl de rest van het team de sergeants en minions opruimt.
Barbarian - Meeste damage in de game, maar lage def en het is belangrijk dat je bezig blijft met critten, damagen en chargen zodat de rage temp HP je overeind houdt.
Monk - Extreem divers en zeer mobiel, heeft alles van single target damage tot crowd control en veel goede skills, maar iets lagere hit kans en wat minder def dan de meeste Strikers
Ranger - Archer of dual wield sloopmachine, zeer mobiel, veel interrupts met ingebouwde dodge enzo.
Rogue - Backstabber!
Sorcerer - Heeft de damage van de Warlock maar zonder curse en de control van de Wizard maar zonder de AoE. Hoge damage spells blasten als een gek. Wild Magic random effects of Dragonblood bonussen zorgen voor goede damage en kan vanwege hoge Cha ook goed het gezicht van de party zijn bij social rolls.
Warlock - Kennen we wel.

Controller
Druid - Verander in een bear of panther in close combat of gebruik spells om de natuur je te laten helpen.
Invoker - Cleric zonder heals, melee of tanky, maar met veel betere holy blasts en andere divine magic spells
Psion - Telekinetic mensen rondgooiend super intelligente wizard.
Seeker - Archer die nature spirits in zijn pijlen stopt voor extra effects
Wizard - Kennen we wel.

Iets uitgebreidere beschrijving en info over Races vind je hier;
http://s7.zetaboards.com/Digitally_Down ... 1013711/1/
Blaat?

User avatar
Kieron Hellblade
Beheerder
Posts: 3698
Joined: 15 Dec 2008 22:54

Re: Online D&D4

Post by Kieron Hellblade » 09 Jul 2013 11:55

Fuck mijn eerdere statement over Half-Orc Barbarians, ik speel een Half Elf Bard. De skill om mensen zo hard te beledigen dat ze damage krijgen is gewoon te gruwelijk om te laten liggen. Magische je-moeder grappen waardoor Goblins uit elkaar spatten is het beste idee ooit.

Het hele concept van een dashing swordsman die met zijn zilveren tong net zo diep snijdt als met zijn zwaard spreekt me best wel aan. Als Leader heb je altijd iemand te buffen, debuffen of healen, waardoor iedereen me aardig vindt en dat past goed bij het idee van een vrienden-makende high Diplomacy smooth-talker. Daarnaast vinden veel mensen het stom om de healbot te zijn en zonde van skills om the face van een groep te worden, maar mij maakt dat niet zo uit.

Alsnog, ik ben flexibel, dus als iemand anders heel graag Leader wil zijn pak ik mijn Half-Orc Barbarian weer en als we al genoeg melee hebben is een Dragonborn Sorcerer ook geen straf voor me.
Blaat?

User avatar
The DM
Posts: 350
Joined: 16 Jul 2012 16:49

Re: Online D&D4

Post by The DM » 15 Jul 2013 19:31

Dus: een nieuwe online rpg, ditmaal op basis van D&D 4th edition. Het idee, zoals sommigen al weten, is dat jullie een groep bad ass figuren maken die als een soort groep ‘commando’s’ werken voor de geheime dienst van een (fantasy) koninkrijk en vuil werk opknappen.

Uitgebreider is de opzet als volgt: voordat het verhaal begint zitten al de figuren in de gevangenis, de reden ervoor kan je zelf bedenken (ben je een keiharde bad guy die uiteindelijk toch gepakt is, een good guy die onterecht is veroordeeld of een ander beschermt door de schuld van een misdaad op zich te nemen, etc.). Als ze daar eenmaal een tijdje zitten worden ze midden in de nacht aangesproken door een mysterieuze man of vrouw, die ze een deal aanbied: hun unieke skills zijn opgemerkt en ze kunnen de volgende dag nog vrijkomen als ze in ruil daarvoor komen werken voor de geheime dienst van het koninkrijk, en dat als ze trouw zijn en blijven ze niet opnieuw worden opgepakt en daarnaast mooi betaald worden.

Als ze ja zeggen komen ze vrij en zullen ze een team gaan vormen die, totaal onofficieel en deniable, vuil werk opknapt voor de geheime dienst (denk aan een kruising tussen The A-Team en Mission: Impossible). Het type werk dat moet gebeuren kan iets zijn als een groep vijandelijke spionnen vinden en uitschakelen, een uitvinding van een wetenschapper stelen, een ambassadeur omleggen, een criminele organisatie stukslaan, etc. Er zal heel vaak een combat-aspect inzitten, maar er zullen ook sociale dingen moeten gebeuren en er moeten soms plekken geexplored worden. En soms kan je ook kiezen om een combat situatie juist op een sociale manier op te lossen, think outside of the box.

Buiten combat zal het ongeveer zo werken als de rpgs die Peter tot nu toe met ons deed. Dat wil zeggen: post van mij, jullie posten wat jullie figuren doen, als iedereen dat heeft gedaan weer post van mij waarin situatie verder gaat op basis van gemaakte keuzes, 4 dagen om te posten en anders ben je idle. Het is wel zo dat combat in D&D4 heel anders is dan in WoD, dus daar zal het wel heel anders gaan. De volgorde van spelers is dan heel belangrijk (inclusief enemies) en het qua positionering veel tactischer, waardoor er met een virtueel bord zal worden gespeeld.

De vorm die gebruikt wordt is episodisch, een beetje als een tv-serie (dus aan het begin van de episode wordt er een missie gegeven die opgelost moet worden, en als die af is dan is de episode ook afgelopen). Er wordt dus elke keer een afgebakend verhaal verteld, al zijn er wel dingen/figuren die in verschillende episodes terugkomen en mogelijk zullen er world events zijn die bepaalde gevolgen hebben.

Daarbij komt ook nog dat ik mijn uiterste best ga doen om te zorgen dat keuzes ook echt consequenties hebben. Als jullie de opdracht krijgen om iemand te vermoorden maar er uiteindelijk voor kiezen om dat niet te doen en hem juist in veiligheid te brengen, dan heeft dat op korte of lange termijn consequenties. Soms zal zo’n keuze duidelijk zijn, en soms ook niet…

Iedereen zal beginnen op level 1, maar ik ben van plan om niet al te zuinig te zijn met het levelen, want het zou wat saai zijn als het elke keer pas aan het einde van een episode zou gebeuren (en dan zouden jullie jaren over doen om ook maar level 10 te worden). Ik denk dat op basis zal gaan van verdiende xp voor het verslaan van vijanden en succes hebben met uitdagingen, maar ik moet nog even kijken hoe het precies zal werken en wat de tijdsspanne zijn zal.

Het is nu zaak om figuren te maken. Jullie hebben in principe de keuze uit races en classes uit Player Handbooks 1, 2 en 3. Het is daar wel van belang dat er een balans is in het team, en dat alle 4 de rollen vervuld zijn (leader, striker, defender, controller), dus overleggen en kijken wat andere hebben kan geen kwaad.

Wat mij betreft kunnen we als iedereen een figuur af heeft en iedereen terug is van vakantie beginnen. De eerste episode (nou ja, Episode 0) zal een beetje een inkom episode zijn met daarin het ontmoeten van jullie baas, en een vrij korte missie waarin verschillende aspecten (een skill challenge, combat, traps) voorkomen zodat we allemaal in de swing van het online D&D4 spelen kunnen komen.

Als je een vraag hebt, stel die gerust…

TL;DR? Nieuwe rpg, D&D4, commando’s die werken voor een geheime dienst, figuur maken als je mee wil doen. Vragen?

User avatar
Kieron Hellblade
Beheerder
Posts: 3698
Joined: 15 Dec 2008 22:54

Re: Online D&D4

Post by Kieron Hellblade » 16 Jul 2013 13:47

Ik heb een Half Elf Bard gemaakt, zal vanavond even kijken of ik die op Orokos kan zetten en hier kan sharen.

EDIT: Orokos link
http://orokos.com/dnd4e/sheets/5983

Paar highlights;
* Leader. Ik heb heals, buffs voor allies, penalties voor enemies.
* Face. Ben gegaan voor training in social skills.
* Jack of All Skills. Heb overal een positieve modifer op qua skills buiten social stuff, maar natuurlijk nooit zo goed als iemand die er daadwerkelijk skills in stopt.
* Average stats. Heb redelijke AC, Fort, Ref en Dex, maar nooit de hoogste. Net zoals skills dus.
* All-Rounder. Ben gegaan voor een combinatie van ranged en close combat attacks. Hit niet zo hard als een Sorcerer of Ranger met range, niet zo hard als een Barbarian of Avenger in melee en heb geen control als een Wizard of Seeker, maar kan alles een beetje.

Moet zelf nog een aantal dingen nagaan zoals kijken of we makkelijk statblocks kunnen extracten enzo, maar zal niet veel tijd in beslag nemen. Denk dat HP, Ini mod, AC en NAD wel belangrijk is zodat Derk niet voor iedere roll naar Orokos hoeft om op te zoeken of het een succes is, maar misschien dat ook powers afvinken enzo wel handig is.

Vrrrrrrrrrragen;
* Ik neem aan dat we met een 16, 14, 13, 12, 11, 10 array spelen en niet points buy? Ik ben er iig vanuit gegaan, geef maar een gil als het niet zo is.
* De +1 to hit feat met weapon/fist/implement is volgens de rekenformule iets wat je "gratis" moet geven op L5, maar veel mensen nemen het L1 omdat +1 to hit een van de beste mogelijkheden is. Misschien een idee gewoon iedereen gratis die +1 to hit feat te geven zodat het klaar is? Ben uitgegaan van gratis op L1 en zit al in mijn sheet. Kan dit makkelijk verwijderen.
* Maken we wishlists voor magic items, krijgen we gold om ze van te kopen of kies jij ze random?

Zoals eerder aangegeven kan ik iedereen helpen met characters bouwen, shit op Orokos zetten, etc. Denk dat Sander er wel uit komt, maar Roelen, Jan en Erick kunnen binnenkort wat babbelen. Met de vakanties is er geen haast bij, denk pas mid September spelen eerlijk gezegd.

Mocht iemand anders heel graag de Leader willen spelen dan heb ik er geen probleem mee een ander character te maken.

Als Erick mee doet hebben we 5 geinteresseerden dus er zal een dubbele rol zijn, maar meestal heb je meer aan twee Strikers. Ze zijn gevarieerder en je zou dus bv een ranged Sorcerer en een melee Barbarian kunt hebben, maar ook heb je bij twee Leaders meer heals dan nodig, bij controllers een tekort aan minions en met defenders gewoon een saai gevecht.
Blaat?

User avatar
Agent Burrell
Posts: 74
Joined: 16 Jul 2012 22:21

Re: Online D&D4

Post by Agent Burrell » 16 Jul 2013 15:24

Eeeeyoooo !

Ik doe mee en klinkt als een vet concept Derk ! Geen commentaar daarover =)

Ik heb voor de lol vast een Avenger gemaakt en die vind ik erg vet, dus die zou ik graag willen spelen ! (Het is overigens een Githzerai en heb al ideeën over speelstijl etc.) Over een achtergrond verhaal zal ik nog nadenken !

Ik zal wellicht voor we beginnne nog wel meer chars uitproberen/ontdekken om te kijken of er nog wat tussen zit, maar tot nu toe dus Avenger.

Dat is dus een Striker!
The game is the game.

User avatar
The DM
Posts: 350
Joined: 16 Jul 2012 16:49

Re: Online D&D4

Post by The DM » 17 Jul 2013 13:55

BioTech wrote:Vrrrrrrrrrragen;
* Ik neem aan dat we met een 16, 14, 13, 12, 11, 10 array spelen en niet points buy? Ik ben er iig vanuit gegaan, geef maar een gil als het niet zo is.
Dat is inderdaad wat we doen, dus dezelfde opzet als jouw D&D4.
* De +1 to hit feat met weapon/fist/implement is volgens de rekenformule iets wat je "gratis" moet geven op L5, maar veel mensen nemen het L1 omdat +1 to hit een van de beste mogelijkheden is. Misschien een idee gewoon iedereen gratis die +1 to hit feat te geven zodat het klaar is? Ben uitgegaan van gratis op L1 en zit al in mijn sheet. Kan dit makkelijk verwijderen.
Ik vind het een goed idee, is iets natuurlijker dan het op een random moment te geven (al is dat ook geen enorm probleem, maar goed).
* Maken we wishlists voor magic items, krijgen we gold om ze van te kopen of kies jij ze random?
Hier denk ik nog even over. Ik speel een beetje met het idee van een soort magische Q-branch (uit de James Bond verhalen) waar wizards werken die gespecialiseerd zijn het maken van magische wapens en 'gadgets', en die dan te krijgen zijn voor goud (of gratis als de missie er specifiek om vraagt). Maar misschien is het ook gewoon leuke meuk vinden bij het uitschakelen van vijanden.

User avatar
Kieron Hellblade
Beheerder
Posts: 3698
Joined: 15 Dec 2008 22:54

Re: Online D&D4

Post by Kieron Hellblade » 17 Jul 2013 15:28

Agent Conolly wrote:Hier denk ik nog even over. Ik speel een beetje met het idee van een soort magische Q-branch (uit de James Bond verhalen) waar wizards werken die gespecialiseerd zijn het maken van magische wapens en 'gadgets', en die dan te krijgen zijn voor goud (of gratis als de missie er specifiek om vraagt). Maar misschien is het ook gewoon leuke meuk vinden bij het uitschakelen van vijanden.
Mocht je shit willen randomizen dan kan ik Quartermaster erg aanbevelen. Vink alledrie de PHBs en beide Adventurer's Vault boeken aan, kies alleen de weapon en armor types die de party gebruikt, vul level in en BAMMES, hij kiest voor je. Kut items kun je rerollen. Ieder level is party size -1 aan items (dus 4 voor 5 spelers) per level en wat je vindt is Level+1, +2, +3 en +4 voor de levels van de loot.

http://www.asmor.com/scripts/4eMagicIte ... easure.php

Enige probleem is dat tenzij je een DDI abo hebt a $7 per maand je dus ieder item los in de boeken moet opzoeken.....

Het is niet ideaal, maar als je liever snel wat inspiratie opdoet dan zelf door alle boeken bladeren is het wel aardig.
Blaat?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest