Doodbloeden

Kritiek. Wat kan er beter? Wat ging er verkeerd?
Vladimir

Re: Doodbloeden

Post by Vladimir » 10 Nov 2009 17:21

Hmm volgens mij mochten alleen Harrison en Mack een kaart kiezen ...

anyway , de post over jouw uitleg sloeg op jouw post in deze thread , niet op het verhaal , dat is waarschijnlijk waarom je het "totaal niet snapt" :P ... Het ging over iets anders ...
(Dus het hele 'mysterie uitleggen haalt alle fun eruit' , uit je laatste post in DIT thread , daar hebben we dus geen meningsverschil over ...)

En ik heb eerlijk gezegd momenteel , en vaker , geen zin om die pretentieuze verhalen van Anansi uit te vogelen , om uit te vogelen waar alles symbool voor staat of zoiets ... Het voegt voor mij niet veel toe , het irriteert me vooral ...

Oplossingen heb ik niet echt ; ik kan nu alleen zeggen dat dit stuk me niet zo boeit , en dat ik daarom deels die post miste , en bij deze beurt weinig zin had om een uitgebreidere post te maken ...

Je kwam zelf met de vraag of dit doodbloedde , en ik geef je daarop een antwoord , wat er volgens mij , bij mij , aan de hand is ...

(verdere reactie over de huidige posts in de verhaal-thread staan in de verhaal-thread in bold ...)
a screaming comes across the sky ...
Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 10 Nov 2009 21:42

Dan zijn twee dingen hier dus gewoon verwarring tussen ons.

Er liggen zes kaarten, voor iedere speler een om te trekken als zij daarvoor kiezen. Het gaat niet alleen om Mack en Harrison, maar iedereen is voor deze keuze gesteld, jij ook. Ik doe erg mijn best mensen niet buiten te sluiten en hoewel soms iemand voorrang zal krijgen is het zeker niet bij dit soort momenten het idee dat aan sommigen voorbij te laten gaan.

Ons stuk over de uitleg heeft me nu echt even totaal verward.
Vladimir wrote:Maar in mij komt dan alleen op : leg het nou gewoon uit ....

Ik lees daarin dat je uitleg wilt. Of dat nou in de game is of hier, het effect blijft hetzelfde; het mysterie is weg. Ik vertel waarom dat me tegen staat en je antwoord nu dat we daar geen meningsverschil over hebben. Bedoel je aan te geven dat de emotie in je opkomt maar je weet dat het alternatief niet werkt of ben ik nou helemaal de weg kwijt?

Wat de symboliek betreft, als je geen zin hebt om daar moeite in te steken, doe het dan niet. Mythologie enzo is iets wat mij heel erg interesseert, zo ook bijvoorbeeld pogingen van Gaiman om het te moderniseren, dus dat is iets wat graag in iets betrek als ik schrijf. Hoewel er puzzels en diepere betekenissen genoeg zijn hoef je je daar niet perse mee bezig te houden. Er zijn nu ook characters die het niet of amper overdenken hoe alles zit. Je hebt iets belangrijks te doen en zou als je een praktisch personage hebt dit aan de kant kunnen zetten. Zolang je middelen of hulp krijgt om je doel te bereiken, waarom zou je tijd verspillen om het te willen begrijpen? Wat belangrijk is ligt voor je, er is geen tijd voor afleiding. Zo'n mindset is niet ongewoon en ik denk dat je wel dingen "mist", maar niks wat afbreuk doet aan het verhaal.
Blaat?
Harrison

Post by Harrison » 10 Nov 2009 22:07

Heb het zelf nog steeds erg naar mijn zin met ze game, maar kan uit Vladimir's posts wel een beetje begrijpen waar het voor hem spaak loopt.

Een van de problemen is, denk ik (correct me if I'm wrong), dat de vaart soms een beetje mist. We zijn nu al meer dan een week bezig met een gesprek met Anansi, en wat we tot nu toe echt (verhaal-technisch) bereikt hebben is dat hij zes kaarten op tafel legt die mogelijkheden voorstellen. Het probleem is dan natuurlijk dat "oh hai guys, missie?" ook niet goed zou zijn, en moet meer omheen om er een verhaal van te maken dat ook leeft in onze gedachten. Het zou in ieder geval ook helpen om wat bondiger en duidelijker te zijn (iets wat ik vooral nu bij Anansi meemaak).

Het zou natuurlijk helpen als iedereen wat vlugger post, dan zouden we veel sneller door zo'n gesprek heen gaan, maar als we eerlijk zijn weten we dat dat ingewikkeld is.

Oplossingen? Uh...
-Het zou misschien handig zijn als de characters wat directer (en zo nodig duidelijker) werden aangesproken in de hoofdpost, dan heeft iedereen iets waar ze wat mee kunnen als ze hun eigen posts maken (zie bijvoorbeeld Anansi die zich deze keer tot Harrison richte, waar ik dan weer makkelijk op kan reageren). Het geeft wat meer houvast.
-Ik denk dat Joseph's idee over meer 'adventure problemen' (en dan meerdere tegelijk, zodat iedereen iets te doen heeft) een hele goeie is. Misschien is het ook zinvol om de groep soms op te splitsen (individueel of in paren bijvoorbeeld), zodat iedereen zelf problemen tegen komt en zich echt op z'n taak kan (moet!) richten. Ik had het gevoel echt ergens mee bezig te zijn terwijl Harrison naar boven klom, door de ramen keek, en toen met zijn geweer vijanden killde.
"Like one, that on a lonesome road / Doth walk in fear and dread, / And having once turned round walks on, / And turns no more his head;..."
Harrison

Post by Harrison » 10 Nov 2009 22:14

BioTech wrote:Ik lees daarin dat je uitleg wilt. Of dat nou in de game is of hier, het effect blijft hetzelfde; het mysterie is weg. Ik vertel waarom dat me tegen staat en je antwoord nu dat we daar geen meningsverschil over hebben. Bedoel je aan te geven dat de emotie in je opkomt maar je weet dat het alternatief niet werkt of ben ik nou helemaal de weg kwijt?

Ik kan natuurlijk niet voor Vladimir spreken, maar waar ik deze post (in de rpg bedoel ik) tegenaan liep is dat ik gewoon niet helemaal doorhad wat er nou precies door Anansi bedoeld werd (waar we het ook op MSN even over hadden). Het had gescheeld als er aan het einde iets had gestaan van "Anansi kijkt de groep rond en ziet aan de ogen van zijn toehoorders dat ze het misschien niet helemaal hebben begrepen, [Anansi vat in een paar zinnen samen wat er met die kaarten is.]" Even een korte uitleg over wat de situatie op dat moment is.
"Like one, that on a lonesome road / Doth walk in fear and dread, / And having once turned round walks on, / And turns no more his head;..."
Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 10 Nov 2009 22:26

Harrison wrote:Het zou natuurlijk helpen als iedereen wat vlugger post, dan zouden we veel sneller door zo'n gesprek heen gaan, maar als we eerlijk zijn weten we dat dat ingewikkeld is.

Ik denk inderdaad dat zoiets ook erg zou helpen. Heb de laatste 10 pages even bekeken en dat is 6x gewoon pas op de deadline posten, vaak omdat er mensen missen, en 4 keer na 3 dagen. De snelheid is er wat uit. Dat laatste komt natuurlijk door de wisselwerking. Het is een dialoog, niet spannend, dus je hebt geen interesse om snel te posten, wat er voor zorgt dat het lang duurt en zo houdt het zichzelf in stand.
Blaat?
Vladimir

Post by Vladimir » 10 Nov 2009 22:31

Mja , over de verwarring qua duidelijkheid:

- ingame , mijn vetgedrukte post in de Broken Machine thread legt uit wat ik bedoelde , en volgens mij komt dat goed ...
- in het feedback forum: daar zei Bio iets over zijn uitleg qua motivatie; waarom hij bepaalde keuzes maakt , en het enige wat ik bedoelde te zeggen in reactie , was dat mijn probleem daar niets mee te maken had ...

kortom : volgens mij is er geen probleem =)

- Harrison : opsplitsen ... dat is wel vaker ter sprake gekomen , maar praktisch gewoon lastig uitvoerbaar om verschillende redenen ...

- Ik ben er zeker voor om meer dingen toe te voegen die met puzzels/craften/detectiveshizzle te maken hebben ! En het hoeven absoluut niet allemaal belangrijke plot-dingen te zijn. Aan de andere kant gaat dat het tempo er nog meer uithalen dan nu ... Lastig ... Als we dit willen moet er een soort "1-post-is-genoeg" systeem komen ...

- Misschien is het een idee om na een normale post van Bio (De verhalende vorm) , soms , voor de duidelijkheid , even een italics stukje te maken waar in bv. staat:

- Anansi stelt bla bla voor.
- Iedereen kiest 1 kaart of niet.
- Zwarte kaart is niets , Persoon A of Persoon B is iets.
- Nog te ontdekken dingen in de power-plant: 2 (deze is wel heel speculatief ;P)

ZO!
Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 10 Nov 2009 22:36

Owkies, duidelijk, ik vatte dat uitleg anders op.

Ik kan best wel een lijst met dingen maken zoals ik bij de combat deed, met initiative, status, damage en zulks, maar dan met informatie van toepassing op de situatie. Gewoon een tweede post onder mijn eerste in Italics. Ik ben dan niet van plan om je keuzes neer te zetten, want dan wordt het een multiple choice RPG in plaats van de open aanpak die het is met eigen inbreng, maar zo kan er wel veel meer duidelijkheid komen over wat er verwacht wordt en speelt als ik onduidelijk schrijf enzo.

Goed plan!

Opsplitsen is in real-life sessies onmogelijk, maar hier redelijk te doen. Posts splits ik dan ook op, dus eentje voor groep A, eentje voor groep B, maar blijven allemaal tegelijk gepost worden om temporele problemen te voorkomen. Je blijft houden dat sommige mensen dan sneller/meer doen of langer bezig zijn, maar het een beetje aan elkaar breien is te doen. Dit gaat klinken als een broken record, maar het zat er al aan te komen, net zoals de wat meer avontuurlijke dingen....probleem is dat we daarvoor hier weg moeten =P
Blaat?
Vladimir

Post by Vladimir » 10 Nov 2009 22:44

precies : de onduideijkheden in verhalende vorm voegen zeker toe aan de sfeer , maar worden vervelend als daardoor niet duidelijk WTF we moeten/kunnen doen =)
Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 10 Nov 2009 22:47

Ik zal er vanaf volgende post mee beginnen, want door deze thread en alles in de game zelf zou deze ronde nu wel duidelijk moeten zijn =P
Blaat?
Post Reply