Welke kant gaan we op?

Kritiek. Wat kan er beter? Wat ging er verkeerd?
Post Reply
Justin Time

Welke kant gaan we op?

Post by Justin Time » 02 Dec 2009 14:29

Even een opmerking met betrekking tot de recente gebeurtenissen.

Wat hebben we tot nu toe, magische hamers en mensen met kieuwen? Ik vraag me een beetje af welke kant we op gaan. Ik had vooraf verwacht dat dit meer een 'realistische' rpg zou zijn. Met Vampire snap ik dat er allemaal vage magische shit in zou zitten maar vraag me af of het hiermee ook deze kant opgaat...

Ik vind het zelf leuker om met zo min mogelijk magische shit te werken omdat ik daarmee een betere voorstelling kan maken van die wereld. Maar krijgen we zo ook reuzen, elfjes en toverstokken?
Turbo! Turbo!
Kieron Hellblade
Beheerder

Re: Welke kant gaan we op?

Post by Kieron Hellblade » 02 Dec 2009 15:03

Ondanks dat we honderden richtingen op kunnen gaan met deze post-apoc setting was ik ook op zoek naar elementen die niet te verklaren waren door het grote verhaal. Een mysterie wat niet op te lossen is door zoiets als bijvoorbeeld je data naar NORAD te brengen, maar iets wat een missie ontstijgt. Iets wat zich tegelijk afspeelt, grotendeels buiten je zicht, maar jullie toch ook kruist en mogelijk verwikkeld blijkt te zijn. Een wereld waar meer dingen gebeuren dan alleen dat wat jij meemaakt, het idee dat er meer is dan waar jij op dat moment bent. Je bent zeker het middelpunt bent van het verhaal, maar het geheel limiteert zich niet tot jullie. Dit had natuurlijk op andere manieren gekund, maar deze aanpak ligt en bevalt mij goed, onder andere omdat ik er persoonlijke interesses in kan verwerken.

Ik heb geen concrete plannen voor reuzen of elven, maar geadapteerde mythologie staat vooralsnog wel in de planning om deel uit te blijven maken van het geheel. Ik weet niet hoe andere mensen daar over denken, maar als het grotendeels negatieve reacties oproept kan ik het eruit laten en gaan we "serieuzer" door. Mogelijk zou ik zelfs Snomale en de andere dingen tot nu toe eruit kunnen "knippen", wat ietwat geforceerd kan overkomen maar wel terug gaat naar de roots zoals jij die wilt zien.

Wat mij betreft geeft het wat flair, zorgen de mogelijkheden voor afwisseling en benadrukken ze alleen maar dat jij als speler wellicht niet "zomaar" een overlevende bent, maar meer kan bereiken. Ik denk dat ze benadrukken hoe belangrijk jullie zijn zonder de overhand te nemen of je uit het grotere verhaal te breken. Het is een toevoeging, nooit de focus.

Dus luitjes, geef eens een gil. Bevalt het zoals we nu doen of moet ik er mee kappen? Het verhaal draait om jullie, dus als dingen niet aanstaan heb ik graag dat je het zegt zodat we er over kunnen discussieren en ik het aan kan passen om het succesvoller te krijgen. We lopen nu bijna een jaar en hoewel ik niet denk dat je zoiets redt als de interesse weg is heb ik het wel vaker fout.

Mythologie, yay of nee?
Blaat?
Harrison

Post by Harrison » 02 Dec 2009 15:32

Ik ben voor de mythologische en soortgelijke aspecten van het verhaal. Ze moeten wel een beetje op de achtergrond blijven, denk ik, zoals nu gebeurt, en niet te idioot worden (geen lang verloren volk van onsterfelijke Elfen die met hun magische ringen de werelden willen redden dus). Er zou natuurlijk later een climax of openbaring in kunnen zitten waardoor dit veranderd, maar voor nu in ieder geval).
"Like one, that on a lonesome road / Doth walk in fear and dread, / And having once turned round walks on, / And turns no more his head;..."
Joseph

Post by Joseph » 05 Dec 2009 15:18

Ik kan wel inzien dat te veel mythologie het originele verhaal wat verstoort. De combinatie van science fiction (gemuteerde mensen, zeer dodelijke virussen, cryo-stasis) en fantasy( snowmale, kieuwen) is ook dubbel lastig voor het inlevingsvermogen.

Ik heb dezelfde mening als Harrison, het mythologische moet niet op de voorgrond treden. Het science fiction/horror aspect is het belangrijkste.
Ik vind de extra mogelijkheden natuurlijk razend interessant, het is ook tof.
Vladimir

Post by Vladimir » 05 Dec 2009 16:30

ik vind Snomale erg cool.

De kieuwen en dat spraak-ding vind ik wat minder.

De wereld waar we in zitten is al vreemd zat en onze karakters benaderen dat vanuit een 'normaal' perspectief ... als je ze superkrachten geeft , wat is er dan nog zo vreemd en speciaal aan de nieuwe omgeving en wereld enzo ...

Ik vind dat het nu te snel gaat , en dat er al teveel 'gaven' zijn toegevoegd.

Artefacten enzo , zoals Snomale , vind ik al beter dan kieuwen ...

De mogelijkheden met die stembanden van Harrison zijn té groot in mijn ogen ...

We zijn als groep humans erg kwetsbaar en dat vind ik realistisch ... Dat wil ik graag zou houden ...

Met teveel 'jokers' in een pakje kaarten is pesten niet meer leuk ! De uitdaging verdwijnt.

Als jij (Bio) noemt dat je zou kunnen knippen , dan zou ik het best ok vinden om de kieuwen en stembanden eruit te halen.
a screaming comes across the sky ...
Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 06 Dec 2009 15:26

Reacties zijn dus gemixed, maar leunen naar het positieve toe. Voornamelijkste voorwaarde lijkt dat het op de achtergrond blijft, niet de overhand neemt en wat rustiger aan gaat. Het moment van twee tegelijk geeft het inderdaad een zwaardere rol dus ik zal voorlopig wat rustiger aan doen om wat meer terug te komen naar de kern van het geheel.

Nou was dit een piek en zijn er genoeg dalen om het als geheel recht te trekken, maar ik zal er beter rekening mee houden om pieken wat kleiner te maken zodat het makkelijker in context te plaatsen is voor iedereen.

Ik vind het iets te extreem om nu al te gaan knippen aangezien het protest meevalt, maar deze thread blijft open en als er meer meningen zijn over dit besluit of als er dingen veranderen en je de behoefte voelt je mening aan te passen of iets nieuws erbij wilt betrekken kan dat.
Blaat?
Justin Time

Post by Justin Time » 06 Dec 2009 21:55

Vlad verwoorde het mooi naar mijn mening. Juist het feit dat we erg kwetsbaar zijn spreekt me erg aan. Als er superkrachten aan worden toegevoegd verdwijnt dat element...

Zou het bijvoorbeeld een keer cool vinden dat we besluiten weg te rennen van een horde zombies ipv de magische hamer te gebruiken; om maar een voorbeeld te noemen.
Turbo! Turbo!
Vladimir

Post by Vladimir » 06 Dec 2009 22:15

ja precies.

we zijn kwetsbaar , en dat moet zo blijven.

Als je de net gekregen abilities niet wil wegknippen (wat ik opzich wel snap) dan is het wel een goed idee om ze een bepaald soort beperking / zwakte te geven (bv. bij het falen van de Snomale-quick-draw-move) !

Als je het in XP-termen verwoordt: de nieuwe abilities moeten gelijk staan aan 10-20 extra XP , niet 100-200 ! =)
a screaming comes across the sky ...
Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 06 Dec 2009 22:52

Al die abilities hebben een kans te failen als je ze probeert te triggeren gebaseerd op verschillende dingen, zoals bv merkbaar werd bij Joseph met zijn Snomale Recall. Het is tot nu toe niet veel voorgekomen, vooral omdat de roll op een paar goede punten van Joseph's character bouwt, maar je zult merken dat als je echt echt echt iets moet halen het misschien niet zo verstandig is al je hoop in een actie te gooien die keihard kan backfiren.

Lang niet alle characters zullen zo'n goed slagingspercentage hebben als Joseph omdat de ability soms bouwt op skills die ze niet of amper hebben. Natuurlijk kun je deze kopen en is het bij de meeste dingen wel af te leiden waar het op gebaseerd is, maar zekerheid heb je niet. Maar zelfs dan is bijvoorbeeld 4 levels Empathy nemen om iets kunnen gebruiken een flinke aankoop en blijf je de kans hebben dat op een kritiek moment alles de soep in loopt. Dit is een van de redenen dat ik de rolls geheim houdt, het maakt spelers en zo ook de characters argwanend om iets te gebruiken want ze begrijpen het niet en weten dat er geen volledige controle over is. Onbetrouwbaar is eng.

Wat de uber dingen betreft die volgens jou mogelijk zijn met Harrison; heb 5 levels uitgeschreven voor dat ding en zoals je Disciplines in Vampire is dat 0/5/10/15/20 XP, voor 50 XP totaal. Het is een flinke investering en een die je verdeeld over lange tijd moet opbouwen. Dit is nog naast eventuele verbetering van de skills waar de roll vanuit gaat. Het is maximaal 1 level erbij per dag, hij kan niet morgen alles al. Daar komt bij dat ik "geheime" conditions heb wanneer je een level kunt kopen voor zoiets. Bij Joseph was het voor L2 bv X uses/kills met Snomale. Soms worden die niet eens bereikt en duurt het nog langer.

Best case scenario is dus dat Harrison iedere dag mijn objectives weet te triggeren en over 5 dagen dus de maximale potentie heeft bereikt. We spelen nu een jaar en zijn nog niet klaar met dag 4 =P

Geen idee of dit mensen gerust stelt, maar dingen zijn gescaled en hoewel het een sterker begint dan het ander gaat het heel erg lang duren voordat het meer is dan een mogelijkheid is, naast al je menselijke dingen, en iets wordt waar je meer op kunt bouwen als dat ooit al zo ver komt.

Snomale werd gebruikt in een moment van wanhoop, na het effect gezien te hebben werd het de standaard, maar nu duidelijk is geworden dat het ook vreselijk verkeerd kan gaan, hoe bereid ben je dan nog erop te vertrouwen? Nou is het voor Joseph niet echt alsof hij in combat geweldige alternatieven heeft, maar stel dat Vladimir dit had. Wil je het risico lopen jezelf te fucken met Snomale voor overkill als een Quick Draw scalpel attack ook je tegenstander uitschakelt?

Wat ik probeer te zeggen is dat het een keuze is voor zowel speler als character en dingen misschien niet zo sterk zijn als je dacht.
Blaat?
Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 06 Dec 2009 22:54

Justin Time wrote:Zou het bijvoorbeeld een keer cool vinden dat we besluiten weg te rennen van een horde zombies ipv de magische hamer te gebruiken; om maar een voorbeeld te noemen.

Zoals toen je uit de power plant vluchtte? =P

Begrijp wel wat je bedoelt. Dat is de combinatie van kracht en kwetsbaarheid die hier ook meespeelt. Joseph slaat alles in 1 klap dood, maar slechts 1 per beurt. Als er 5 geinfecteerden op hem in beginnen te slaan heb je een verdomd grote kans dat hij KO gaat voor ze allemaal rondvliegen. Je merkte al dat het tot nu toe twee keer is misgegaan en dat was beide keren bij slechts 1 tegenstander, zie mijn verhaal over betrouwbaarheid hierboven.
Blaat?
Post Reply