Live Action RPG!

Lekker, maar niks met de game te maken.

Moderator: John Strongbow

Live Action RPG lijkt me...

...kut, ik doe niet mee
0
No votes
...gaaf, maar dan wel hetzelfde nWoD systeem wat ik ken
0
No votes
...gaaf, maar dan wel iets anders zoals Dungeons & Dragons
3
100%
...gaaf, maar ik heb een betere suggiestie
0
No votes

Total votes: 3

Kieron Hellblade
Beheerder

Re: Live Action RPG!

Post by Kieron Hellblade » 03 Nov 2011 16:30

Heeeeeeeel kort is dit hoe combat in D&D werkt;

Je hebt een dobbelsteen met 20 kanten.
Als je gelijk of hoger gooit dan de AC (Armour Class) van je tegenstander heb je een hit.
Roll de dice van het weapon en tell je Str bonus er bij op, dat is je damage.
TADAAAAAAA!!!

AC is 10 + Armour + Dex Bonus + Size Bonus + Whateverthefuck
Die 10 is de standaard voor alles en iedereen.
Armour is wat je draagt. Full Plate bv geeft veel punten, Leathers minder.
Full Plate zorgt er wel voor dat je Dex Bonus een max heeft (soms 0 of zelfs negatief), waardoor je minder goed kunt dodgen, boogschieten en andere Dex dingen en geeft je ook penalties op dingen zoals Move Silent, Swim, etc. Sommige characters met een hoge Dex hebben een beter AC met light armour, dan met heavy armour omdat het armour verschil minder is dan de Dex bonus die ze verliezen. Daarnaast moet je Proficiency in een armour class hebben. Zonder dit krijg je een -4 penalty op alles wat je doet. Warriors hebben alle Proficiencies, Mages geen en Rogues bv alleen maar Light Armour.
Dex bonus is de schaal van je Dex. Alle skills geven een penalty of bonus per 2 punten van een Ability, zie de schaal hier beneden.

Code: Select all

1 –5 
2–3 –4
4–5 –3
6–7 –2
8–9 –1
10–11 0
12–13 +1 
14–15 +2 
16–17 +3 
18–19 +4

Dus met Dex 12 krijg je +1 AC
Size Bonus is +1 voor kleintjes zoals Halflings en Gnomes, die zijn nou eenmaal moeilijker te raken.
Whateverthefuck is Magic Spells of rare omstandigheden.

Als je een hit hebt roll je de damage dice van het wapen voor de damage en tel je daar je Str bonus volgens de bovenstaande table bij op. Dagger is bv D3 (dus 1 tot 3), Greataxe is D12. Als je Str 16 zou hebben doe je dus 3 damage PLUS je roll van het wapen. Een wapen in twee handen houden geeft + 1,5x je Str bonus. Dit kun je doen met ieder One Handed Weapon afgezien van Light Weapons (dagger, rapier, etc) voor iets extra damage. Two Handed Weapons kun je alleen met 2 handen doen en krijgen die +1.5x Str altijd. Een wapen met links is 0,5x je Str bonus. Dit wordt allebei naar beneden afgerond.

Axe is D8+3
Dezelfde Axe met twee handen is D8+4
Two Handed Axe is D10+4

Een standaard Goblin met wat uitrusting is AC 15 in totaal. Base 10 +1 size, +1 Dex, +2 leather armor, +1 light shield

Nou zou dit betekenen dat je zelfs om een miezerige L1 Goblin te raken maar 30% kans hebt omdat je 15+ moet gooien met de D20 dice. Echter, dat is voordat je eigen bonussen tellen. Op je roll krijg je Base attack bonus + Strength modifier + size modifier. Die Base Attack Bonus is per class anders, Fighters krijgen +1 per level, bij Wizard maar +1 per 4 levels. Zijn tabellen voor, hou ik voor je bij. Str modifier is volgens die tabel hierboven. Dus met Str 16 krijg je +3 op je roll. Ook hier kun je allemaal bonussen op krijgen met skills of via magic items. Halflings en Gnomes raken mensen makkelijker omdat het moeilijker is bij je knieen te blokken dus kleintjes hebben +1 voor Size.

Dus die AC 15 Goblin wil jij meppen. Je gooit met je L1 Human Fighter 13. Dat is mis, maar je hebt +1 Base Attack omdat je een L1 Fighter bent en +3 vanwege je Str 16, dus in totaal is het 17 en heb je dus een hit. Je doet 3 damage vanwege je Str plus de roll van je weapon.

Ranged Attacks werken hetzelfde, maar ipv Str om te hitten telt je de Dex bonus. Zelfde Base Attack bonus telt, maar Size modifier niet. Je telt niets bij de damage op, die komt alleen van het weapon. Uitzondering zijn Throwing Weapons, waar je met Dex hit en wel met Str bonus damage doet.

Het voorbeeld wat ik jou gaf van +5 op je eerste schot is dus +1 van je Fighter L1, +3 van je Dex 16 of 17 en +1 vanwege de Weapon Focus feat die je een bonus op 1 Weapon geeft waarvoor je dan je Crossbow zou kiezen. Om de AC15 Goblin te raken moet je dus 10 of hoger gooien. Hoppa, 55% kans om die Goblin te pakken!

Het grote verschil met nWoD is dat damage en hit chance los zijn. In nWoD is alles op een stapel, je Strength, je Weaponry en het wapen. Je kunt dus vet scheel zijn, maar een superzwaar wapen hebben en ongeveer 2 damage per beurt doen, maar als je ongelooflijk getraind bent en een kutwapen hebt doe je dat ook.

In D&D kun je dit splitsen. Wellicht neem je een super getrainde, snelle zwaardvechter die slechts met een kleine rapier vecht en vaak raakt voor weinig damage, of juist een trage, gespierde Half Orc met double Axe die vaak mist, maar als hij raakt echt vernietigd. Over 10 beurten doe je misschien dezelfde damage, maar 8x2 damage of 2x8 damage is een verschil in speelstijl. Daarnaast geeft het je veel meer opties voor skills, magic abilities enzovoorts. Een Warrior Priest zou bv veel beter de gast die 8x hit kunnen blessen voor +1 damage, want dat is 8 totaal. Die Half Orc krijgt maar 1 extra damage in al die tijd, maar heeft wel weer een veel grotere kans op dingen zoals Cleave, Sunder en andere grappen. Andersom is een bonus om om te Hitten veel nuttiger op die Half Orc omdat het meer damage oplevert en die rapier toch al vaak genoeg raakt.

Als je een voorbeeld wil van een uitrusting, stats of wat dan ook geef maar een gil. Je kunt ook je eigen berekening neerzetten en dan check ik die wel.
Blaat?

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 03 Nov 2011 21:56

Mocht je trouwens zelf wat willen kutten met een character bouwen dan raad ik je aan Redblade 3.5 te downloaden. Is een supersimpel programma wat je in makkelijke stappen een character laat bouwen. Gebruikt alleen het Corebook, dus vrijwel alles daarin is precies zoals ik van plan ben het te doen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe duidelijk alles in die tool werkt.

Er zitten twee kleine foutjes in dus dat zal ik, indien van toepassing, checken als je klaar bent. Het lijkt er op dat je hij niet voor alle Light Weapons in je Off Hand de penalty vermindert bij Dual Wield en de Fighter Feats die pas vanaf L4 of L8 kunnen mag je al op L1 kiezen als je de andere prerequisites wel hebt.

Het idee is dat ik voor je stats 4D6 roll en de hoogste 3 dice daarvan tellen. Dat doe ik 7 keer en daarvan neem je de hoogte zes. Dat geeft je 6 waardes die je dus zelf in mag vullen. D&D geeft je random stats en dat kan soms erg nadelig uitpakken, maar als ik op deze manier 2x de laagste laat vervallen wordt het wel heel moeilijk om ergens anders dan bovengemiddeld te eindigen.

Als je wil dat ik een roll voor je maak kun je Race en Class hier posten, maar besef je wel dat die serie final is. Wat ik nu op verzoek roll is vast voor je Race, Class en Stats. Dus niet bij een slechte roll als je claimt Wizard te willen spelen ineens zeggen dat je een Soldier wordt en nieuwe stats wil. Als je eerst wil testen met verschillende getallen kan dat in Redblade.
Blaat?

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 04 Nov 2011 19:38

BioTech wrote:Vrijdag 25 november?

Ik enJoseph konden al, maar zojuist heeft Wouter ook akkoord gegeven. Als Harrison en Jimmy nog even bevestigen hebben we onder voorbehoud van Vlad's situatie een datum voor de eerste sessie.
Blaat?

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 05 Nov 2011 09:27

Mocht iemand trouwens een magic caster willen spelen, hier is een beetje het verschil tussen Wizards en Sorcerers. Alle nummers zijn voorbeelden.

Een Wizard heeft een spellbook. Daarin staan 20 spells die hij heeft geselecteerd. Van die 20 spells moet hij er iedere dag 4 kiezen die hij leert en die dag kan gebruiken. Van die 4 kan hij er daadwerkelijk 2 per dag casten.

Een Sorcerer kent 8 spells uit zijn hoofd. Hij kan ze alle 8 gebruiken, maar kan er slechts 4 per dag casten.

Ze kiezen allebei uit dezelfde lijst met spells.

Een Wizard geeft je dus een veel bredere selectie aan spells iedere dag, maar je kan er uiteindelijk minder kiezen om te doen en dan ook nog eens minder vaak casten. Het geeft je de kracht om de ene dag support te spelen en de andere dag alleen maar fireballs en magic missiles te gooien, maar de zwakte is dat als je niet de juiste spell hebt voorbereid je niet kunt wisselen.

Een Sorcerer kent minder spells in totaal, maar meer per dag, kan ze wel allemaal gebruiken en ook vaker casten per dag. Hoewel je selectie dus kleiner is en je van dag tot dag minder divers bent, is het wel veel makkelijker jezelf aan te passen in combat omdat je niet gelimiteerd bent aan wat je hebt geleerd en hoe vaak je ze hebt geselecteerd.

Daarnaast kan een Wizard dezelfde spell alleen maar meerdere keren casten als hij hem ook meerdere keren heeft voorbereid en kan een Sorcerer alles zo vaak casten tot zijn dagelijkse max bereikt is.

Sorcerers zijn ook iets nuttiger in combat omdat ze met Simple Weapons overweg kunnen, maar Wizards krijgen wel sneller toegang tot krachtigere spells.

Dus;
Wil je een gigantische selectie aan spells om voor te bereiden en daar een klein aantal uit kiezen per dag om gemiddeld vaak te kunnen casten in combat? Kies een Wizard
Wil je een kleinere selectie aan spells, maar veel flexibeler zijn door ze ook allemaal boven gemiddeld vaak te kunnen casten in combat? Kies een Sorcerer

Mijn advies zou een Sorcerer zijn omdat je dan geen lijsten met spells hoeft door te spitten en per dag iets te kiezen, je meer kunt casten en je met 2 defensive, 2 offensive, 2 support en 2 utility spells je alle rollen kunt vervullen omdat je de 2 spells uit wat je in die situatie nodig hebt of wil gebruiken zo vaak kunt casten als je wilt.

Clerics zijn ook spellcasters, zij hebben als enige heal spells. De rest van hun magie is wel veel minder krachtig en komt uit een aparte lijst met spells, maar ze hebben wel weer een stuk betere stats om in combat te gaan. Net zoals bij Wizards heb je een grote selectie waarvan je er iedere dag een paar kiest. Clerics kun je als archer op de achtergrond houden of echt in full armour de strijd in sturen. Naast healer en support caster vervullen ze dus ook de roll van een support Fighter. Natuurlijk doen ze dit wel een stuk minder goed dan echte Fighters, maar het is een gave Hybrid class.
Blaat?

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 07 Nov 2011 10:44

Rogier heeft ook interesse. Hij en ik hebben een paar jaar geleden al dronken D&D gedaan in de stijl zoals ik dat wil proberen en dat was een groot succes, afgezien van het feit dat de DM veels te serieus was en ons er toen maar uit trapte.

Net zoals ik heeft hij slechts een klein beetje ervaring, maar als het om plezier gaat zou het goed moeten komen.

Met zes man hebben we meer dan genoeg mensen voor een leuke party, dus ik stop met recruiten. Tijd om characters te bouwen!
Blaat?

Joseph

Post by Joseph » 07 Nov 2011 16:07

Hmmz Neverwinter nights geinstalleerd en ga nog naar Red Blade kijken vanavond.

Denk dat ik meerdere karakters maak en dan ga afwegen welke het leukste is.

Vladimir

Post by Vladimir » 07 Nov 2011 18:43

Nog steeds onder voorbehoud , maar hoeveel start XP krijgen we mee ?

0 ?

En uitrusting ?

Niks ?
a screaming comes across the sky ...

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 07 Nov 2011 18:52

Ik roll 7x 4D6, de hoogste 3 dice van iedere roll tellen en de 6 beste totaalscores worden je character.

Je begint op L1 en het idee is dat je de eerste 3 sessies iedere keer aan het einde een level erbij krijgt. Als we dat al redden. Het zal dus redelijk snel gaan en er is niks mis met een beetje vooruit plannen.

Uitrusting koop je van gold. Iedere class heeft een tabel voor hoeveel gold ze mee starten en daarvan kun je de uitrusting kopen volgens de prijzen in het boek. Ik trek er 10 GP vanaf voor standaard onzin zoals rugzak, pen, papier, ondergoed, aansteker, stuk touw, eten voor 3 dagen, bla bla bla. Het idee is dat jullie geen equipment hoeven te micromanagen. Je hoeft alleen je weapons en armour te selecteren.

Deze tabellen geven prijzen aan;
http://www.d20srd.org/srd/equipment/wea ... bleWeapons
http://www.d20srd.org/srd/equipment/arm ... andShields

Dit is hoeveel gold je mee begint;
Class Amount (average)
Barbarian 4d4 × 10 (100 gp)
Paladin 6d4 × 10 (150 gp)
Bard 4d4 × 10 (100 gp)
Ranger 6d4 × 10 (150 gp)
Cleric 5d4 × 10 (125 gp)
Rogue 5d4 × 10 (125 gp)
Druid 2d4 × 10 (50 gp)
Sorcerer 3d4 × 10 (75 gp)
Fighter 6d4 × 10 (150 gp)
Wizard 3d4 × 10 (75 gp)
Monk 5d4 (12 gp, 5 sp)

Je ziet dus dat classes die dure of veel uitrusting hebben daar gemiddeld genoeg goud voor krijgen.

Jullie mogen je gold delen met elkaar dus als iemand 10 pieces tekort komt mag je dat onderling regelen. Als dit neerkomt op 5 naakte characters en 1 fighter in full plate met mastercrafted weapons kan ik er wel om lachen, maar dat is misschien niet de beste tactic.

Er is dus een kans dat je niet met al je equipment kunt beginnen, maar niemand zal waardeloos zijn want ik wil wel dat iedereen plezier heeft.
Blaat?

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 11 Nov 2011 09:58

D&D voor Dummies

Image
Blaat?

Kieron Hellblade
Beheerder

Post by Kieron Hellblade » 15 Nov 2011 20:55

Eerste character is af!

Wouter speelt een Dwarf Cleric die niet alleen met zijn Healing Domain jullie in leven houdt, maar ook in dik armour, met een shield en typische Dwarf taaiheid een stevige tank vormt. Zijn tweede Domain is War, dus hij kan ook een paar rake klappen uitdelen met zijn bijl als het serieus wordt.
Blaat?

Locked